Vill skriva av mig

Hej på dig!

Nu vill jag bara skriva av mig, för orkar inte hålla allt inom mig själv längre.
Du väljer själv om du vill/orkar läsa det, då det kan innehålla jobbiga saker/tankar.

Men tror även att det är viktigt att folk får ta del av det, så att vi kan eliminera våra fördomar om psykisk ohälsa.

Så, vi tar det från början,
sista tiden (månaden) har jag inte mått bra alls. Värst har det varit de två senaste veckorna, allt har varit skit och tankarna har bara snurrat.

Jag är helt klart i en svacka

20160318_111812

Symptom
– irritation
– känslovällningar
– humörsvängningar (kraftiga)
– brist på koncentration och motivation
– sömnsvårigheter och mardrömmar
– smärta och värk i kroppen
– fokus hamnar på fel saker
– sovit otroligt mycket (trötthet och utmattning)
– vänder på dygnet

Vad kan vi komma fram till, ja en svacka är självklart..men betyder det att det är något fel på mig?
– Nej, tvärt om. Det betyder att jag är helt normal.
Det jag går igenom är otroligt jobigt och håller åter igen på att ta kol på mig. Blir tokig.
Det enda jag vill är att vara pigg, frisk och glad..men just nu går det åt helt fel håll.

Hur ska vi då komma till ordning med det hela?
Jo, när man mår såhär är det viktigt med rutiner. Saker och ting att passa och att faktiskt belöna sig för det man gör som är bra!

Jag ska
– Träna två gånger i veckan (på bestämda dagar och tider)
– Fousera på det som är viktigast (skolan, mat och sömn)
– Belöna och berömma mig själv
– Göra saker jag mår bra av och blir glad av
– Spndera mindre tid framför datorn (vara ute mer, göra aktiviteter)
– Fundera på vad jag verkligen vill
– Äta mer och bättre mat (DRA NER PÅ SOCKERINTAGET)

Kommer jag att lyckas
– JA! Alla kan lyckas, det tar tid, det är jobbigt och man tycker att man inte kommer nån vart! Men ja, man klarar det!

Vad behövs för att klara av det?
– Vänner som ställer upp och peppar i skolan
– Föräldrar som är förstående och berömmer
– Förstående personal som peppar och berömmer
– En ”jag själv” som kämpar så gott det går! 😉

Den slutgiltiga frågan
Kan man vara glad fast än att man mår dåligt?
– Ja och åter ja!
Det finns dock två typer av glädje
– Låtsas vara glad, för att folk inte ska fråga! För att man vill vara glad och man vill visa sig stark. Det kan hjälpa både en själv och andra. Men kan även vara farligt.
– Glad på riktigt, visst kan man vara glad även fast man mår dåligt. Skratta och få med personen!

Kommentera

