När Orden Bara Väller Ut

God Eftermiddag!

Idag tänker jag att vi tar upp något viktigt, något som man ibland kan totalt glömma bort men som sedan kan få så stora konsekvenser att man inte ens kan tänka sig det.

Jag menar, vi alla är ju människor, det vill säga, vi är inte helt perfekta alltid och ibland säger vi saker som bara väller ut oss, men som säkert inte var menade att göra illa någon.
Men det beror ju helt på hur man säger det!

Så idag fokuserar vi på saker som du absolut INTE ska säga till någon som mår dåligt
och saker du istället kan säga!

Think_Twice_5
Exemplen jag använder är såna jag själv träffat på (ofta) under tiden jag mådde dåligt!
Men även en del påhittade! Som folk lätt slänger ut sig!
Kommer lägga in mina tankar om hur jag kände när folk sa det!

Vad du är tråkig! Du vill bara vara hemma!
Mina tankar: Seriöst, säg inte såhär till någon! Det kommer troligen göra större skada än nytta! Jag vill inte lämna huset, det är min trygga plats!
För när du säger sådär, du trycker du inprincip ner personen (enormt).
Du inkräktar på personens privatliv.

Säg istället:  Vill du hitta på något hemma hos dig?
Bryt ner delen att personen måste förflytta sig från sin trygga plats! Om du frågar såhär så kommer personen inte kunna ”smyga undan” utan måste istället svara ”nej, vill inte vara, för jag vill vara själv” eller så blir personen riktigt glad och säger ”ja, men ett krav då är att vi äter något gott!”

Måste du vara så negativ hela tiden?
Mina tankar: ursäkta, vad är det du säger? Du tror alltså inte att jag kämpar för att vara positiv? Jisses, varför är du en del av mitt liv?
Nej, bryt! Säg inte så där! Du har ju ingen aning om varför personen är så negativ, kanske är det just bara idag, kanske har personen en dålig vecka.

Säg istället: Idag ska vi få dig glad! Vill du hitta på något kul?
Om du istället säger så, då blir det ju faktiskt spännande! Såklart personen vill vara glad!
Och när ni sedan gör något kul, då kanske personen lägger in en kommenat som ”jisses vad kul det är att göra det här”! Se, där sa personen något positivt! Och personen behöver inte ens säga det, utan kan visa det med ett ÄKTA leende!

Du är så smal, vet du det? Som ett skelett!
Mina tankar: ehm, vem är du? Har du någon aning om vad jag har gått igenom? Visst, jag kanske är smal, men du, jag har ju faktiskt gått upp massor i vikt! När fick du rätt att komma och trycka ner mig? Jag har inte valt att vara smal!
Behöver jag säga mer? Just don´t say it! Det har du inte med att göra, alla ser vi olika ut!

Fan vad du är tjock, som ett freaking hus! Ska du inte banta?
Mina tankar: Vet du vad? Jag valde inte att vara tjock, jag är rund! Och ja jag borde banta, vet du om att jag faktiskt har gått ner 30 kg?!
Du, snälla säg inte detta till någon! Det finns ju oändligt många andra sätt du kan säga på! Och dessutom vet du ju inte om personen faktiskt har bantat. Kanske ger du personen att få dåligt samvete och äta mer?

Säg istället: Vill du med och gå en sväng? Har hittat ett så fint ställe!
Svaret kommer ju helt bero på person och person! Och personen i fråga kan ju inte bli av med all övervikt på en gång! Den största vinsten är ju att BÖRJA och KÄNNA SIG STOLT sedan ÄNDRA SÄTTET ATT TÄNKA mat på!

Du är ofta hemma, gillar du inte skolan?
Mina tankar: vet du vad? Jag älskar skolan, och anledningen till att jag är hemma ofta är på grund av helt andra anledningar!
Såklart man gillar skolan, vad skulle man annars göra där?
Vet du om att personen kanske drog sig bölande upp ur sängen imorse, för att sedan kämpa sig till skolan och sedan kommer du med ditt påstående!

Säg istället: Vill du att vi går till skolan tillsammans imorgon?
Anledningen till att många stannar hemma är faktiskt för att de känner sig otrygga med att gå till skolan själva, då de är rädda för att bli dömda av andra som ”ensam-varg”?

Varför är du så tyst?
Ogillar denna fråga något enormt, ser det snarare som ett påhopp!
Detta är en fråga jag får väldigt ofta! Det finns så många anledningar, men skriver några:
– funderar på vad jag ska äta
– planerar bloggen
– repeterar skolarbete
– kollar på naturen
– känner för att vara tyst
– för att det är mer intressant att lyssna

Säg istället: Vad tänker du på?
Om du ställer en fråga, då kommer personen svara, det vill säga, personen är inte tyst!

Du verkar ha haft ett så sjukt positivt och händelserikt liv!
Mina tankar: Ja, det har jag! Men nu har du ju bara frågat om positiva saker och jag fokuserar mer på det positiva! Men skulle du fråga om negativa saker, då skulle du få en annan bild..

Säg istället: Du verkar ha upplevt så mycket positivt, men gissar att det finns negativa saker också?
Bra! Tack! Nu väljer personen själv om den vill berätta eller inte,
men nu har du ju iallafall frågat!

Vad jag vill säga med denna text är, hur små ändringar i frågor kan göra stor skillnad!
Även om man mår bra eller dåligt, så kan de göra enorm skillnad!
Påståenden gäller inte alla, men till viss del passar de nog in hos de flesta!

Jack Johnson – Upside Down

Ha en bra kväll!

XoXo Ellen

Kommentera

